Martin zelf

In 1976 startte ik met mijn “werk” leven. Goh, wat was ik er vol van. Ik had echt het gevoel dat ik de wereld ging opbouwen. Maar al snel besefte ik dat dit niet zo dramatisch was. Eenmaal aangekomen op de maasvlakte werd duidelijk wat ik de komende weken ging doen. Daar stond een haspel van 9 meter hoog, en ruim een meter breed. Hier kwamen kabels op gemonteerd die een productie platform lieten afzinken. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakten. Maar al snel zat ik op een meter brede centimeter dikke rubberen mat kabels te monteren. Deze lag op een afgesloten stuk weg. Het was prachtig weer, dus ach het is werk dacht ik. Tien kabels naast elkaar, vastmaken met een beugeltje. Na een een paar dagen had ik al een tang verbouwd om die beugels samen te knijpen, en een ratel sleutel van thuis meegenomen. Dat vond ik toen al raar, niemand keek blijkbaar hoe je dit efficiënt kon doen. Toen ik de andere week een lucht ratel kreeg aangeboden terwijl ik 5 meter van het eind was, werd ik ietwat opstandig. Ik vertelde dat hij het ding op een plaats kon duwen waar de zon niet schijnt.

Er werd wel veel gelachen, elkaar nat spuiten, allerlei rot geintjes. Ja, daar was ik wel voor te vinden. Entertainment was altijd wel mijn ding. Ik verbaas me dan ook dat ik daar niet in verder ben gegaan. Maar ik zag dit niet als werk, er moest iets uit je handen komen vond ik. Vandaar dat nu gewoon anderhalve week als een gek ventje op een rubberen mat in de zon zat. Later heb ik gehoord wat er met de mat gebeurd was. Op het moment dat ze wilde starten met de werkzaamheden was er flinke golf, die de besturing mat deed afscheuren. Het haspel schoot door zijn remmen, en 190 meter van mijn werk stortte in zee. Zo dat was dat. Op zo’n moment besef je ineens dat je het werk niet al te serieus moet nemen. Het kan altijd gekker!

Daarna de Europoort en Botlek als werk terrein gehad. Vele mensen teleur gesteld, en ook nog mensen blij kunnen maken. Blijkbaar waren dit er genoeg, want ik mocht altijd weer terug komen. Ik had nu eenmaal een oog voor allerlei fraude zaken, gesjoemel. Kon m’n mond toch niet houden, en dat is slecht voor je carrière. Heb ook vele mensen kapot zien gaan. Aardige mensen, goede vaklui. Maar niet mee willen gaan met een handje vol misbaksels. Dan delf je het onderspit. Overal is een duidelijk “pik”orde. Het valt nietmee om daar door heen te zeilen. Zulke dingen word je niet geleerd op school. Terwijl het 85% van je “werk leven” beslaat. Ik had een leraar die zei altijd, 15 % in vakkennis, en 85 % is hoe je sociaal ben. Ik trok het direct in twijfel, maar al snel kreeg hij gelijk. Vriendjes van de bedrijfsleiding, of nog leuker volle neven werden er zo tussen geschoven. Vaak aardige jongens, maar hadden geen idee waarmee ze bezig waren. Bestelde compleet verkeerde zaken, maar maakte niet uit. Met de mantel der liefde werd dit allemaal gladgestreken. Sporen van seksuele activiteiten in de eet ruimte die nachts hadden plaatsgevonden waren heel gewoon. De personen waren er nog trots op ook. Nee, niet met een verkering of zo. Dat had me geen bal kunnen schelen. Maar getrouwde kerels met kinderen. De andere dag zaten ze het ook weer te vertellen in geuren en kleuren. Ze waren er nog trots op ook. Maar dat moesten ze zelf weten. Als je ze dan door de telefoon hoorde praten tegen hun eigen vrouw werd je wel eens onpasselijk. ‘Hallo scheetje, schatje, ik hou zo van je….. Brrrr.

Verder was ik best trots op mijn werk, altijd weer wat anders. Daar kan ik nog wel een apart boek over schrijven. Dus als je in de Europoort of Botlek loopt. Altijd mijn naam zachtjes uitspreken. Je weet nooit wat er in elkaar stort.

Dan zo maar uit het niets werd ik gevraagd om een klus op zee te doen. Op zee? Op een boot? Nee, op een platform. Op de Noordzee staan allerlei platformen, de ene produceert olie, en anderen gas. Net zoiets als Slochteren, maar dan op zee. Goh, nooit van gehoord. Kijk, ik heb hier de tekeningen, we nemen ze even door. Blijkbaar was er al beslist dat ik daar naar toe ging. Niet in je eentje hoor, je krijgt 5 mensen mee. Zo, was ik eens al baas geworden ook. Na dit een paar keer gedaan te hebben voelde ik er wel voor om dit meer te gaan doen. Moeder de vrouw vond het ook best, en het geld was goed. Kijk, geld maakt niet gelukkig, maar een bekende uitspraak luid: Je kunt lekkerder huilen in een Mercedes, dan op de fiets. Je wordt geboren, dit kost geld. Je gaat dood, dit kost geld. En alles wat hier tussen gebeurt kost alleen maar geld. Je hebt dat spul toch echt nodig!

Later ben ik dan vast gaan werken onder een grote Amerikaanse olie maatschappij. Met kinderen wil je toch wat vast hebben. En een heel andere sfeer zowaar. Ik was in eens lid van een team. Dit had ik nog niet meegemaakt. Niets is ideaal hoor, begrijp me goed. Maar dit was een hele verbetering. Op zo’n platform is het dus wat socialer zal ik maar zeggen. En ik was dan ook al snel bezig met de TV ontvangst, en het bestellen van films. Je moet je toch een hele week vermaken. Planten moesten er ook komen, sportzaal, enz. En dan kom je vanzelf in allerlei commissies terecht. Internet kwam ook om de hoek kijken. En zoonlief (al flink groot geworden) stelde voor samen een internet pagina op te zetten met als doel de jeugd op een hoger niveau te tillen betreft scholing op het gebied van natuurkunde, biologie, enz. Ik vond dit een prima idee, dus was je weer druk met het beantwoorden van vragen. Allemaal leuk en mooi, maar het waren alle korte verhalen. Ooit had ik eens een gek idee over andere beschavingen. Je schrijft wat bladzijden, en stuurt deze vanaf de Noordzee naar je vrouw. Later sprak ik haar via de telefoon, en vroeg hoe ze het vond.

‘Ja, leuk stukje, hoe kom je eraan?’

‘Net geschreven, zei ik’

Na wat ongeloof, moest ik maar doorschrijven. Nog wat mensen laten lezen, en waren ook enthousiast.

Nou, dat vond ik dus leuk. Mensen konden er om lachen, en vermaakte zich blijkbaar. Het boek dan maar uitgeschreven en nog steeds mensen die het de moeite waard vonden. Maar dan moeten meer mensen het kunnen lezen toch? Dus dan maar wat uitgevers aangeschreven. Wat antwoorden waren:

Wel leuk, maar past niet in ons bestand. (staat ook best wat seks in )

Mooi boek, maar u bent geen bekend persoon, geen bekende naam (nog niet) enz.

Leuk boek, willen we uitbrengen als u de eerste 500 stuks zelf afneemt.

Maandje gewacht, en toen nog twee gevonden op internet.

Boekscout belde me op met de mededeling, goed boek, niet veranderen. En we willen het graag uitgeven. Kijk, dat leek er meer op. Na een uitgebreide bespreking, contract getekend. Je moet wel 40 E mail adressen inleveren om de eerste reclame te kunnen versturen. Het zijn natuurlijk allemaal bekenden van je, dus de meeste zullen het wel bestellen. Het wordt dan alleen geprint als er besteld is. Dus geen voorraden, niets in de boekwinkels. De rechten van het boek blijven bij jou. Het contract is voor twee jaar. Maar goed, het is te koop!

Nu ben ik al bezig met de tweede versie. Deze is wat gewelddadiger dan het eerste, en natuurlijk de afloop. Maar hoe maak je het bekend? Ook via deze site dus. En daar komt nog bij dat ik het heel leuk vindt om mensen te vermaken. Het doet me goed! Er is al teveel chagrijnigheid op de wereld. En heel veel mensen vinden een boek te lang om te lezen. Komt nog bij natuurlijk dat dit niets kost. We blijven ten slotte Nederlanders. Misschien is het volgende boek wel een E book. In ieder geval is deze blog overal op de wereld te lezen. Ik hoop dat veel mensen zich vermaken er mee. Suggesties, en of opmerkingen zijn altijd welkom. martin@martinvangijn.nl Één dag niet gelachen, is één dag niet geleefd.

Misschien dat sommige mensen zich herkennen in verschillende verhalen.

Dit is puur toeval.

Download hier het gratis E-bup boek: “Het gaat ergens of nergens over”

Even een weerstation montereren, boven in een toren. Geen hoogtevrees?

En verder ben ik straks 30 jaar getrouwd, ouderwets….ja het zal wel. Vader van twee kinderen, jongen en een meisje. Meer smaken waren er niet. En vier kleinkinderen. Ik zou natuurlijk nog een pagina vol kunnen schrijven over mijn kinderen, maar die hebben toch ook recht op een privé leven. Ze zijn steengoed, en hebben al heel wat bijgedragen aan deze maatschappij. Ik moet nog zeker 150 jaar worden om alles uit te voeren wat ik nog wil. Naast het vervolg ben ik ook nog bezig aan het levensverhaal van mijn moeder. Ze schrijft, en ik schrijf het nog wat aan elkaar.

In inmiddels is dit boek gereed. Komen heftige dingen in voor. De title” Liefde is niet gewelddadig” klik hier onder. Voor alle info, klik hier.

 

Martin

KTMA - StatX

0 Comments Add Yours ↓

The upper is the most recent comment

  1. Jan van de Kraats #
    1

    Beste Martin,

    Ik heb een vraagje:

    Ik heb in mijn auto ook een waterstofgenerator, maar heb een probleem dat voordat de generator boven de 24 A is ik alweer thuis ben.
    Als ik ervoor zorg dat de Amperage gelijk boven de 24 A kom dan klapt de zekering er uit als ik een langere afstand rij.
    Nu was ik benieuwd hoe jij dat heb opgelost, ik las over een begrenzer die je via ebay gekocht heb. Hoe heet deze begrenzer? werkt het goed?

    Graag hoor ik van je

    Mvg

    Jan
    ————-
    Ja, dat klopt Jan. Dit is ook wel hier te koop, maar dan betaal je de hoofdprijs weer. En uiteindelijk komt het toch uit China, of Honkong. De stroombegrenzer die er nu tussen zit is 60 Ampère. Hand geregeld, want vol automatisch zijn ze ook weer duurder. En als je hem in je dashboard plaatst, is het makkelijk bij te regelen. Ik zal even kijken voor het adres. http://stores.ebay.com/RNZY/_i.html?_nkw=Hho&submit=Search&_sid=952855776
    De 30 amp halen maar 21 amp. Deze had ik eerst. Nu heb ik er eentje van 60 amp, en die voldoet. Er staan alleen maar 24 volt types op. Nu heb ik er eentje gekregen met een sticker 12 volt er over heen geplakt. Je kunt hem mailen, je krijgt snel bericht terug. En inderdaad, hoe hoger de temperatuur, des te meer stroom. Ligt natuurlijk ook aan hoeveel zuivering zout je toevoegde. Maar met de regelaar moet het goed komen. Succes!

  2. John Gout #
    2

    Beste Jan

    Ik zit ook in dat spul , ik heb regelaars en alles wat je denkt nodig te hebben gewoon op vooraad .
    Groeten John

  3. Tiemen Veenstra #
    3

    Dag Jan, kan je mij vertellen wat die MAP/MAF regelaar doet in jouw filmpje op You Tube. Wat is nu daar de werking van???

    Met vriendelijke groet

    Tiemen

    • 4

      Deze censor meet de lucht hoeveelheid, en in samenwerking met de O2 censor wordt door de boord computer een berekening gemaakt voor de in te spuiten brandstof.

  4. Chris #
    5

    Goedemorgen Martijn.
    Ik ben op deze site terecht gekomen via je filmpje op Youtube over het kweken van tabaksplanten in je tuin.
    Ik vroeg me af of je een verkoop adres voor het zaad weet of dat ik er wat van u kan kopen?
    Graag hoor ik van u

    Mvg

    Chris

    • 6

      Ik heb nog zaad genoeg hier. Als je het adres hebt dan stuur ik wel wat. Dan kun je mooi op tijd beginnen met zaaien.
      Gr, Martin



Your Comment