Fyra hier Fyra daar, je ziet er niet veel dit jaar

Fyra hier Fyra daar, je ziet er niet veel dit jaar

Wat is dat toch met Nederland en treinen? Ik had ooit een collega die het mooi kon omschrijven. “Treinen brengen je op plekken waar je niet wilt zijn, op tijdstippen waarop je niet wilt gaan.” Achttiennegenendertig werd de eerste spoorweg aangelegen, van Haarlem tot Amsterdam. Dus we hebben dus best ervaring kunnen opdoen. Daar mag het niet aan liggen. Uiteindelijk werd de naam van de maatschappij in negentienachtendertig NS, ofwel de Nederlandse Spoorwegen. Een simpele naam voor iets wat simpel moet kunnen werken. Één bedrijf dat zorgde voor de rails, en treinen. Volkomen logisch, zo weet je precies wat nodig is voor je trein. Vele jaren gingen voorbij, en al met al kon je vrij simpel van A naar B komen. Behalve naar Zeeland, want daar rijden hedendaags nog geen treinen. Discriminatie? Ik weet het niet, een feit is daar. Dan in negentienvijfennegentig moet alles anders. Zoveel jaar van stabiel rijden met de trein moet maar eens afgelopen zijn. Alles moet beter kunnen! Hoezo? Alles werkte toch? Nee, de Nederlandse staat wilde af van deze bal aan het been. We gaan het privatiseren, krijgen we concurrentie, en kan alles eindelijk beter en goedkoper worden. Alle oude lullen schoppen we eruit, want die hebben toch geen verstand van vernieuwing. We gaan Nederland wel eens laten zien hoe het echt kan. We gaan laten zien dat je met vierkante wielen best nog vooruit kunt komen. Maar je moet er een beetje in geloven. En u weet, als er eenmaal een beslissing is genomen door onze top ambtenaren is er geen weg meer terug. Prorail, voortgekomen uit drie afsplitsingen uit de NS, die later weer samengingen tot Prorail. Kijk het is nog steeds de Nederlandse staat hoor. Maar we hebben toegestaan dat dit een eigen koninkrijkje is geworden. Fantastisch, goed gedaan. Maar dat het ging om mensen van A naar B te brengen zijn we een beetje vergeten. En nu dan de Fyra, te laat geleverd. Daarom tijdelijk andere treinen geleasd om toch maar te kunnen voldoen aan treinen op deze lijn. Komen er eindelijk een paar, kunnen ze niet tegen sneeuw. Kijk, het zijn Italiaanse treinen. Dus ik kan best begrijpen als deze niet tegen een meter sneeuw kunnen. In Italië is het altijd lekker weer. Volkomen begrijpelijk. Maar allemachtig, tien centimeter! En de beplating vliegt al om je oren. Je zou zeggen, zet de oude treinen dan in. Nee, helaas. Die zijn alweer teruggegeven. Het is dat je weet dat dit echt allemaal zo gebeurt, anders zou je jezelf toch gek lachen. De Belgen zijn niet gek, die hebben al bedankt. Nu worden er over heel de wereld treinen gemaakt. Treinen die over bergen heen rijden, door woestijnen gaan. Die met gemak door een meter sneeuw ploegen met honderdtwintig kilometer. Maar nee, wij willen graag een trein die er leuk uitziet. Mooi gestroomlijnd voor het milieu. Weet je wat het kost om een paar ton metaal weer om te smelten? Nou dat zijn heel wat kolen. Als je nu echt wilt vernieuwen moet je treinen maken die de rails niet meer raken. Die op een magneetveld zweven. Volkomen stil, en bonk vrij. Waar voor iedereen voldoende plek is. Waar eten te koop is, waar je fatsoenlijk naar de WC kan. Wifi supersnel en gratis is. Waar ze je uit moeten trekken, omdat je wilt blijven rijden. Omdat het een feest is om met de trein te mogen reizen. Zo moet een trein zijn! Maar niet het boemeltje dat na 1938 niet meer is aangepast. Met je stalen wielen, plaszak, storingen, en mocht het gaan sneeuwen halen we helft van de treinen uit de vaart. Want jaa, dan hebben we procentueel minder vertragingen. Dank je de koekoek, zo van… Meneer van de garage, mijn auto wil niet starten. Oh, maar dat hebben we zo opgelost. Ik stap in mijn auto en probeer hem te starten. Helemaal niets. Ik kijk onder de motorkap, zit er geen motor meer in. Wat is dit?. Kijk meneertje, voorgoed opgelost. Nooit geen start problemen meer. Nee, maar nu rijd hij nooit meer! U had het alleen maar over starten meneertje, niet over rijden. Oh, en als je die nieuwe magneet trein gaat bestellen. Bestel er ook wat voor Zeeland, dan hoeven we zomers niet met z’n allen in de file te staan naar het strand toe.

About The Author

Martin van Gijn

Other posts by

Author his web sitehttp://martinvangijn.nl

06

02 2013

Your Comment