Waterstof en de Toyota Yaris deel 8

Waterstof en de Toyota Yaris deel 8

Uiteindelijk dan na één jaar het overzicht. Voor en nadelen, het zoeken, proberen. De kosten. En de sceptici, versus de optimisten en de: “uit of de box denkers.”
Over het algemeen vele leuke reacties, en verbaasde gezichten. Het begon allemaal met een collega die mij er op wees. Zelf rijd hij al jaren op zonnebloem olie. En was benieuwd wat dit was. Ik was al snel in de ban van al de hobbyisten op YouTube, en internet. Meest prachtige verhalen, tanken 100 kilometer rijden. Weer tanken, en dan kijken wat de auto minder had gebruikt. De meest fantastische ontwerpen om waterstof en zuurstof te maken.
Maar laat ik even helemaal terug gaan voor de mensen die helemaal geen idee hebben waar dit over gaat.
Onze dierbare auto’s. Ons gouden koetsje die ons overal brengt. Naar ons werk, op vakantie. In de stromende regen zitten we lekker droog. Het is ons gouden kalf. De auto! Maar bij de pomp worden we steeds minder blij. En op alles meer belasting. Hoe groter de auto, des te groter het genot van de belasting. Want die vangen voor elke kilo meer centjes. Dus de auto’s worden kleiner, lichter, zuiniger. Maar we blijven rijden. En de paardjes blijven toch dorstig. We hebben benzine, diesel of gas nodig. Hier draait alles om. Hoe kunnen we zuiniger rijden? Nu zijn er mensen op de wereld die in hun schuurtjes, garages, werkplaatsen van alles uitdenken. Soms alleen, andere weer in groepen. Één van deze stromingen proberen de auto zuiniger te laten lopen door extra gas in hun luchtfilter te spuiten. Wat ze zelf in de auto maken met een variëteit aan apparaten. Het principe is als volgt. Doormiddel van roestvrij stalen platen in een bakje gevuld met elektrolyt. Elektrolyt betekend dat het water geleidend is. Hierdoor wordt het water gescheiden in twee atomen waterstof, en één atoom zuurstof.

Dit gas komt extra bij de brandstof, en brand daardoor beter, en schoner. De stroom komt van de eigen accu, die wordt gevoed door de dynamo. Maar nu bestaat er een natuurkunde wet. En die zegt dat er een behoud van energie is. Kortom, je kan ergens niet meer energie uithalen, als dat er in gegaan is. Doordat je extra stroom gebruikt, gaat de motor zwaarder lopen. En zou zo juist meer brandstof gaan gebruiken. Maar alle verhalen spreken dit tegen. Ikzelf dacht ook op deze manier. Dit kan nooit werken! Maar de kracht zit hem in de waterstof. Dit gas breekt de brandstof deeltjes af tot nog kleinere deeltjes. Die daardoor beter brand. Een betere verbranding, betekend meer kracht. En meer kracht betekend meer kilometers. Dit is eigenlijk het hele verhaal. En dan is het wel mogelijk. Er komt zelfs zoveel energie vrij, dat zelfs het zwaarder lopen van de motor geen probleem is. Toen ik dit gelezen had was ik overtuigd. Maar nog niet helemaal. Want daarvoor moest ik eerst zelf maar iets in elkaar zetten. Op het ogenblik zijn er al complete setjes te koop. Om dan dit zelf in te bouwen. Maar ik wilde dit zelf gaan maken. Dus vele filmpjes gezien, en websites afgezocht. En toen maar begonnen met de noodzakelijke dingen bij elkaar te zoeken. Binnen de kortste keren iets simpels in elkaar gezet met behulp van de Gamma en Formido. Dit ingebouwd, en werkte naar m’n verbazing vrij redelijk. Dit alles is te zien in het filmpje op YouTube. Gedurende een jaar heb ik verschillende verbeteringen aangebracht, en aanpassingen gedaan. Ook dit is allemaal te lezen in de vorige blogs. Als je onderaan de pagina op HHO klikt, kom je ze allemaal tegen. Uiteindelijk werkt alles goed. En loopt mijn Yaris nu 1 op 21 kilometer. Dit is niet slecht dacht ik. Maar ik ga door, en kijk wat ik nog meer kan bereiken. Op het ogenblik ben ik bezig een nog grotere cel te maken. De moet dubbel zoveel gaan produceren. Voorlopig is het voor mij een geslaagde proef. En ben ik weer wat wijzer geworden. Zie hier het filmpje, en de andere delen:
Deel 7 Deel 6 Deel 5 Deel 4 Deel 3 Deel 2 Deel 1

Voor de mensen die denken, zeggen dat dit heel slecht voor je motor is. Kijk dan hier het filmpje van een Golf uit elkaar genomen.


Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

About The Author

Martin van Gijn

Other posts by

Author his web sitehttp://martinvangijn.nl

01

03 2012

46 Comments Add Yours ↓

The upper is the most recent comment

  1. Dieter Claessens #
    1

    Erg leuk dat je dit allemaal beschrijft en hoe je vooruitgang boekt.
    Heb zelf wat opzoekwerk gedaan en nu blijkt dat tegenwoordig de motoronderdelen veelal uit aluminium bestaan en dat de zuurstof die vrijkomt bij dit proces de aluminium aantast.

    heb je hier al ervaring mee? mij lijkt het niet direct een goed indee dit in een nieuwe wagen te plaatsen als ik na 3 jaar misschien een andere motor of onderdelen moet kopen.

    zou je hier misschien een antwoord op willen geven? ben uiterst benieuwd om dit in mijn wagen te plaatsen, In Belgiê zijn de brandstofprijzen echt schandalig aan het worden !!!

  • 2

    Het is zeker schandalig, zeker als je bedenkt dat 3/4 bestaat uit belastingen. Maar daar hoor je onze regeringen niet over… Ik denk dat het met de corrosie wel mee zal vallen. het hele motorblok wordt gesmeerd met olie. in gewone lucht zit ook zuurstof, en als je dit afzet tegen de hoeveelheid die totaal naar binnen wordt gezogen. Dan valt dit toegevoegde zuurstof in het niet. Maar goed, in een nieuwe auto? Ja daar was ik ook een beetje voorzichtig mee. Want wat als er iets met de motor gebeurd binnen de garantie periode. Voor hun natuurlijk alle reden om je HHO installatie de schuld te geven. Maar ik heb tot nu toe geen negatieve dingen kunnen ontdekken. Behalve dat de keuring zonder HHO in werking de uitstoot ook al ver beneden de norm zat. Dit komt doordat de motor door verbranding van alle kool super schoon geworden is. Dit wordt ook wel door garages gedaan. Dus ja, (tegen onze regeringen) we rijden ook nog eens superschoon. Maar ik heb het nog niet durven installeren in mijn Qashqai. Volgend jaar loopt de garantie periode af, dus wie weet. Nu ben ik bezig met een andere grotere cell. ik ben benieuwd wat dit gaat doen.
    Groeten, Martin van Gijn

    • 3

      En dan te bedenken dat het gebracht wordt als ‘ondersteuning’ van de overheid..

    • Vince #
      4

      Ik had begrepen dat als je een grotere cel gebruikt, dat dit dan je motorblok teveel kan overbelasten? Grotere platen op zich slijten minder hard als je het aantal ampérages gelijk houdt.

      • 5

        Ik denk dat wel mee valt. Ik heb ook een link staan van iemand met een golf die na veertigduizend kilometer het hele blok uit elkaar neemt. Werkelijk brandschoon. Tot nu toe heb ik nog nergens iets vernomen over overbelasting. Het is zelf mogelijk om hem compleet op waterstof te laten lopen. Maar mocht je iets tegen komen, dan hoor ik het graag.
        Martin

        • Vince #
          6

          Naja, ok, dan ga ik er vanuit dat het motorblok wel tegen een stootje kan.
          btw Hoeveel Kwh moet je in die aparte accu’s van je stoppen? (Aparte accu’s opladen kost ook stroom). Enig idee hoeveel liter H² per minuut je moet produceren om je cylinderkoppen volledig door HHO naar beneden te laten knallen?
          Ik vermoed dat het in dat geval veel efficienter is om dan de waterstof via de brandstof kleppen naar binnen zien te krijgen, maar maar ja, de onstekingstijd van je bougies en inhoeverre kun je waterstof comprimeren wil het nog effect hebben?

        • 7

          Om mijn accu’s te vullen heb ik twee kilowatt nodig. Laat dat eens twee kwartjes kosten, dan is dat veel. Maar inderdaad om volledig op waterstof te rijden heb je wel meer nodig. Ook de timing van de ontsteking moet dan worden aangepast. Maar het kan wel. Hoeveel dan precies nodig is zou ik zo niet durven vertellen. Maar dan moet je ook aan een tank denken. Met accu’s zou het een slecht rendement geven.

  • gerard #
    8

    Haai Martin, leuk gedaan, maar ik heb nog wat vragen. Wat zijn de afmetingen van de platen en hoeveel platen moeten er normaal tussen de aangesloten platen zitten? vr, gr, gerard. uitgeest.

    • 9

      Volgens mij z’on vijf bij twaalf centimeter. In dit potje waren er twee neutrale platen. Maar je kan tot vijf gaan op een auto accu. Als je het aantal platen deelt op de spanning, dan moet je uitkomen op twee volt of hoger. Splitsing van het water gebeurd op zo’n 1,9 Volt en hoger. Heb je twee volt, dan zijn twee platen voldoende. En in pricipe, meer platen, meer gas. Maar ook meer stroom. Tussen de platen ongeveer 3mm. Het aantal platen hangt dus af van wat je wil. Minder neutrale platen, is meer warmte, dus meer verlies.

  • Ger #
    10

    Hi Martin

    Ik heb zoiets in mijn volvo 240 uit 1986 LGP gebouwd.
    Ik blijf onder de 40 apm en produceer ongeveer 2 liter p/m
    mijn co staat op 0.7 met lpg.
    als ik hho inschakel veranderd mijn co naar 1.1
    Dit betekend dus dat ik mijn gas moet terugdraaien als ik op hho ga rijden
    mijn winst is 0.4 co en dat is zeker de moeite,

    veel succes met proberen
    ik ben er ook al enige tijd mee bezig, leuk werk dus

    gr Ger

  • Peter #
    11

    Hoi Martin,
    Ooit met je samengewerkt bij amoco…grappig.
    Ook ik ben begonnen met mijn HHO project en heb mijn losse platen RVS 316L in Amerika besteld. Het wordt een 13 platen generator van 15 X 7,5 cm.(+NNNNN-NNNNN+) Behuizing afgekeken van jou en dus een rond 110 afvoer.Koppelingen die ik ga gebruiken zijn van Festo (snelkoppelingen) en ook de slang van Festo (luchtslang 8 bar)
    Nu dus mijn vraag. Jij gebruikt methanol in de winter. Kan ik ook gewone antivries toevoegen?
    gr,
    Peter
    =================
    Wordt volgens mij ook wel gedaan, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Het was trouwens Ethanol, niet giftig. Of spiritus kan natuurlijk ook. Heb je alleen een blauw kleurtje. Dit was voor mij het meest simpele. Na de winter maak je alles weer schoon, en klaar. Maar leuk, kom je elkaar toch weer tegen. Er is heel wat veranderd in al die jaren.

    • Peter #
      12

      Veranderingen zijn nooit ten goede van het werk (voor de werknemers dan)
      Ik zie op veel youtube filmpjes het gebruik van terugslagkleppen oa voor de resistor en tussen de cell en de bubbler voor het tegengaan van vacuum trekken is dit noodzakelijk?

      • 13

        Het is meer de beveiliging tegen vlamterugslag. Maar eigenlijk heb je hier niets aan. Het beveiligd niet tegen vlamterugslag. Je kunt ze zelf maken. Heb ik ook gedaan. Misschien moet ik hier nog een appart filmpje voor maken. Ze worden ook gebruikt bij autogeen lassen. Deze zijn niet zo geschikt. Ze laten gas moeilijker door, waardoor je drukopbouw kan krijgen in je systeem. Een buisje met aangestampt RVS wol doet hetzelfde.

  • peter #
    14

    Hoi Martin,

    Even een update van mijn HHO project.
    De set zit inmiddels ruim een maand in de auto van mijn zoon en het resultaat is verbluffend. Deze rijdt nu 1:30 waarbij ook veel in de stad echt ongelofelijk (Opel kadett E 1,2).Deze reed ervoor ongeveer 1:18
    Het grappige is dat als ik dit vertel op verjaardagen bv bij de familie iedereen mij aankijkt alsof ik gek ben en er bijna niemand is die een beetje doorvraagd en ook geinteresseerd is. Het maakt mij niet uit…ik ben overtuigd van het nut ervan.
    Het volgende project wordt het inbouwen van een set in een 6,6 liter small block chevy motor (ik hou je op de hoogte)Het blok moet eerst nog gereviseerd worden dus het kan nog wel even duren.

    gr,

    Peter

    • 15

      Nou, zo’n gevoel heb ik ook. Dan geloof je het toch niet! Ik rij zuinig en schoon. tathaa. Maar binnenkort zal ik een filmpje op YouTube zetten met het verschil in beeld. Want in die oude Yaris kan ik digitaal zien wat het gebruik is. Binnen in de auto kan ik alles aan en uit zetten. Simpel dus! Succes met je volgende project. Foto’s filmpjes altijd welkom. Martin

    • Isky #
      16

      beste peter en martijn,
      ik volg nu al een aantal jaren verschilende projecten over dit onderwerp.
      En heb mij verdiept in de manieren om waterstof op te wekken en andere mogelijkheden van water.
      en ben van plan om bewezen hho kit te kopen, of een er zelf 1 te gaan bouwen.
      ik heb 2 oldtimers die het erg fijn zouden vinden als ze mij iets minder zouden gaan kosten 🙂 (geen lastige boordcomputers)
      ik studeer werktuigbouwkunde (IPO) en zou op school draai frees banken kunnen gebruiken om echt iets goeds te kunnen bouwen.
      Graag zou ik eens een keertje komen kijken hoe en wat jullie allemaal gedaan hebben.
      misschien kunnen jullie mij eens een mailtje sturen naar iskyzwol@gmail.com
      zodat we eens een afspraak kunnen maken.

      Met vriendelijke groet,
      Isky

  • Hans Scholte #
    17

    Dag Martin,

    Mooi project! Waar haal je de tijd vandaan 🙂

    In VS zijn al een jaar of 20 (!) paar mensen heel actief met deze ontwikkeling. Je zult vast wel van Stan Meyer hebben gehoord, of Bob Boyce of George Wiseman. Stan Meyer had zijn VW-buggy op water rijden, maar het is geen sinecure, komt echt veel technologie bij kijken. Meyer pastte slim ‘resonantie’ toe, zodat zijn stroomverbruik minimaal was en hij gebruikte het uitlaatgas om weer terug in te voeden, omdat anders de verbrandingstemp en -snelheid te hoog was.
    Heb zelf een wet-cell van George Wiseman besteld, waardoor je een extra bubbler niet nodig bent. Is een heel compacte cell, omdat Wiseman heeft ervaren dat als de cell-platen te groot worden, dat dan het rendement afneemt: de gas-belletjes gaan elkaar in de weg zitten zeg maar.
    Maar ik twijfel nu over inbouw in mijn volvo: is heel weinig ruimte en voor iedere O2-sensor heb je electronica nodig om het motormanagement voor de gek te houden.
    Succes met je projecten, leuke site!
    Hans

    • 18

      Ik heb zeker van deze mensen gehoord en gelezen. Ook de filmpjes. En inderdaad is er veel mogelijk. Dan ben ik nog maar een hobbyist. Ik heb nu wel een aansturing met frequentie regeling. En het lijkt er op dat ik nu meer gas produceer. Hij loopt nu 1 op 18 met gemak. En dan rij ik lekker door. ik zou met gemaal 1 op 20 kunnen halen als ik mijn snelheid een beetje in de gaten zou houden. Met een beetje meer energie kunnen we nog veel meer bereiken. En kijk, ik heb het zomaar makkelijk ingehangen, maar je kunt het natuurlijk ook heel mooi wegwerken. Tijd viel wel mee, het was ook ’s avonds kijken op internet naar al die andere hobbyisten. Met jam potjes en al ha ha. Nu zonnecellen op mijn dak, produceert nu al 12 Kw per dag als het zoals nu is. Van de zomer moet dit 20 of meer worden. Het is mooi allemaal, bedankt voor je bericht.

    • Dikketrip #
      19

      Hoi Hans,

      Ik rijd saab. Een 9-3 2.0t

      Ik vergelijk vaak saabs met Volvo ivm computer injectie en turbo.
      Hoe gaan uw ontwikkelingen?

      Ik rijd ook op G3

      Maar als benzine goed gaat koop ik een benzine auto.

  • Corné Voerman #
    20

    Beste, ik ben nu ook bezig met een waterstof generator. Ik zelf maak een drycell seperator ik heb het op de werkbank getest en het werkt. Ik ben nu bezig om het in mijn auto te istalleren en ben nu op zoek naar een vlamdover, maar kan niet echt een geschikte vinden. Dus mijn vraag is welke gebruikt u?

    Groet Corné Voerman

    • 21

      Ja, misschien moet ik daar nog eens een tekening van maken. Het is simpel. Je hebt een wat langere koppeling nodig, of stukje metalen pijp met twee aansluitingen. Hierin prop je RvS schuurwol die je gebruikt voor de keuken pannen schoon te maken. Wat aanstampen, maar niet te vast. Je moet er nog redelijk doorheen kunnen blazen. Uiteraard wel de RvS wol zonder zeep. Succes!

      • Corné Voerman #
        22

        Ok heel erg bedankt ik heb ondertussen wat youtube filmpjes gezien, en het ziet er betrouwbaar uit. Zal het wat uitmaken als die van mij wat korter is? Ik denk dat er nu z’n 5 cm staalwol in zit.

        Groet Corné Voerman

  • Mark #
    24

    Goedendag,

    Mensen die praten over schade aan de motor door extra zuurstof weten niet waar ze over praten. Volg eerst maar een cursus motorvoertuigen techniek en kom dan maar terug. Denk dat je mond open valt van wat erin je motortje draait.

    Hoezo oxidatie:

    In je koelwater, de naam zegt het al, zit euh H2O oftewel goed zo water…. Maar tegenwoordig gooien ze in de benzine ook water… Afhankelijk van waar je tankt zit er meer of minder water in.

    Wil je geen water in je koelvloeistof dan kun je Evans nemen, die bouwt ook geen druk op in je systeem.

    De HHO set is gewoon een uitkomst want neemt gedemineraliseerd water met alcohol voor in de winter, voegt er KOH aan toe en je draait. RVS platen zijn het beste ;-).

    Ik had een 2.0 Turbo met 215 Pk en die reed voorheen 1:9,9 en na inbouw werd dit zo langzamerhand 1:12,9 en stijgende. Ik bespaarde dus een 3e op mijn brandstof kosten en dit werd alleen maar meer en meer. Deze set heb ik nog liggen alleen de bubbler de watertank is kapot gegaan…

    Deze set zit binnenkort in de 2e auto. Omdat de 1e auto op LPG loopt en dat kan niet icm waterstof.

    Kortom er is te weinig over bekend en als het bekend wordt dan wordt het zo weer de kop ingedrukt. Als iedereen het gebruikt dan bespaar je pas een berg brandstof.

  • Martien #
    25

    Goededag iedereen,
    Berichtje van Mark hierboven stelt dat hho niet werkt bij lpg.
    Ik heb een volvo s70 met lpi en deze rijdt al 4 jaar met hho toevoeging.
    Gemiddeld kom ik op 30% en mijn beste resultaat ooit was 48% meer km uit dezelfde gastank. En door hho bij gas hoeft ook de lambda niet anders afgeregeld.
    IK heb zowel natte als droge cellen geprobeerd.

    Groeten Martien

    • Dikketrip #
      26

      Wauw dat klinkt goed,

      Ik wil ook graag een set in mijn 2.0turbo op G3

      Kan ik eens met iemand praten die mij helpt dan wel advies geeft.

      En dan bedoel ik eigenlijk.. Voor mij inbouwd.

    • Paul Winter #
      27

      Goedenavond Martien,
      fantastisch dat het zo goed werkt op lpi. Ik heb sinds kort ook een systeem ingebouwd en zie wel de hho bubbels naar boven komen maar heb toch wel een probleem. Peugeot 1,6 VTI benzine/lpg met een DC2000 cel van HHO-plus.
      Ik heb een lamba-extensie geplaatst en ik denk nu ook over een tweede onder bij de katalysator. want de motor loopt stationair onregelmatig en slaat ook af. Daarnaast is het verbruik gestegen in plaats van een besparing. Totdat ik jouw bericht las waarin je aangeeft dat je met een Volvo rijd op lpi zonder lamda regeling. Dat is mijn vraag heb jij geen lambda extensie aangebracht? of heb je iets anders gedaan waardoor het goed loopt? Is dat zo dan haal ik deze ook uit mijn auto en kijk hoe dat gaat. Graag hoor ik van je, mvg Paul

      Concreet: Peugeot 1,6 VTI Benzine/LPG. Met een kleine cel en je ziet de waterstof bubbels naar bovenkomen.
      Toch slaat de motor regelmatig af en ik krijg niet het gevoel dat er waterstof in de motor komt.

      • dikketrip #
        28

        Hoi
        Paul,

        Hoe gaat het met jouw LPG auto?
        ik rijd ook lpg en ben erg benieuw hoe dat nou werkt met LPG / lambda / HHO

        Behaal je geen rendement of rijd het gewoon niet lekker.

        normaal is lamba 1, door de HHO denk je auto dat hij te veel lucht krijgt en zal meer brandstof toevoegen.

        met een regelbare weerstand zou je hem goed moeten kunnen afstellen.

        • Paul #
          29

          Ik ben er nog mee bezig en heb het systeem nu eerst in de schuur getest. Dat gaat nu goed en wil hem dan weer in de auto inbouwen. Het probleem blijft de afregeling. Nu met een O2 extensie en ik wil dat verbeteren met een MAF regelaar. Dat is de volgende stap.ik laat het je wel weten als het gelukt is.

    • Paul Winter #
      30

      Hallo Martien, ik weet niet of je mijn bericht hebt ontvangen want m.i. ging er iets mis met versturen.
      Ik heb een Peugeot 1,6 VTI Benzine/LPG
      Ik heb een lamba-extensie geplaatst en ik denk nu ook over een tweede onder bij de katalysator. Omdat de motor stationair onregelmatig draait en ook afslaat. Daarnaats is het verbruik ook hoger ipv lager. Totdat ik het bericht van jouw las en je aangeeft dat je rijd met een Volvo op lpi zonder lamda regeling. Is zonder lamda extensie? en dat werkt goed of heb je iets anders gebruikt? want dan haal ik deze ook uit mijn auto en kijk hoe dat gaat. Graag hoor ik van je, mvg Paul

    • dikketrip #
      31

      Hoi Martien,

      kunt u mij helpen met een set in een G3 met turbo?
      gemiddeld 30% klinkt echt als muziek in de oren

      🙂

      Groet,
      Dikketrip

      • 32

        Hallo, ik probeer natuurlijk mensen te helpen met deze site. Voor de spulletjes moet jezelf kijken. En je kunt complete sets online verkrijgen. En je kunt natuurlijk alles vragen. Maar ik bouw geen sets in. Behalve m’n eigen wagen dan. 🙂

  • 33

    Ik had ook gezien op internet dat het zelfs met LPG kon. Geweldig toch! En over de kop indrukken bij meer bekendheid. Ik dacht ook dat dit onzin verhalen waren. Tot ik de uitzending zag van myth busters. Ze zijn best een autoriteit op de TV. En om het dan expres verkeerd te doen is toch ongelofelijk! Maar het werkt gewoon. Er staat ook nog een stukje bij scepsis.nl. Maar die trekken zelfs hunzelf in twijfel.

  • Anthony #
    34

    is de hogere verbrandings temperatuur niet schadelijk voor de motor? daarbij denk ik vooral aan de kleppen. dit omdat lpg niet voor elke benzinemotor geschikt is vanwege die hogere temperatuur. iets dat bij een turbo ook het geval is.

    iets anders is het achterwege blijven van smering door de brandstof. dan denk ik vooral aan dieselmotoren

  • Pascal #
    36

    Ik heb een droge cel gebouwd met 22 platen 10x10cm. Geeft een flinke opbrengst. Pwm sturing zelf gebouwd met een Arduino controller. Zo kan ik alles regelen en uitlezen. Met deze controller kan ik ook de info van de OBD Canbus uitlezen. Op deze manier kan ik de generator alleen in werking laten gaan als ik een bepaald toerental registreer. Dit is weer een stukje veiliger.
    Ik ga het inbouwen in een Toyota yaris verso 2004 1.4 common rail turbo diesel. Volgens de geleerden zal het rendament bij deze motor laag ergens tussen de 10-20% uitkomen. Nu rij ik ca. 1:22 met lange ritten van 150km snelweg woon werk.
    Eerdaags ga ik het zaakje inbouwen. Ben benieuwd.

  • Robin Demey #
    37

    Hoeveel elektriciteit per 100km heb je dan ongeveer nodig? En waarom niet rechtstreeks op de generator? Dan kan je op reis deze ook gebruiken.

    • 38

      Je kan het ook van je dynamo betrekken. Maar ik wilde deze niet extra belasten, en had deze accu’s al staan. Ik betrek 30 Amp per uur, met accu’s van 180 Amp. 6 uur rijden is geen probleem. Als je van je dynamo betrekt in mijn geval zou ik niet verder dan 15 Amp gaan belasten. Ik heb dus wat meer speling.

  • Paul Winter #
    39

    Hallo Martin, ik heb net zo’n systeem ingebouwd en er al weer een tijdje meegereden. Het trekt een 12-15A en geeft een goede waterstofgas productie, toch verbruik ik erg weinig tot geen water. Doe ik iets verkeerd? Moet er meer stroom afgenomen worden met nog meer productie?

    • 40

      Voor zo’n 1500 cc moet deze stroom voldoende zijn. Het gebruik van water is inderdaad niet zoveel hoor. Het zijn geen liters die je moet toevoegen. Er zit ontzettend veel energie in dat kleine beetje water. (na splitsing) 4 % waterstof in gewone lucht is al explosief.

  • Paul Winter #
    41

    Hallo Martin, bedankt voor je antwoord, toch ben ik er nog niet.
    Concreet: Peugeot 1,6 VTI Benzine/LPG. Met een kleine cel en je ziet de waterstof bubbels naar bovenkomen.
    Toch slaat de motor regelmatig af en ik krijg niet het gevoel dat er waterstof in de motor komt.
    Ik heb een lamba-extensie geplaatst en ik denk nu ook over een tweede onder bij de katalysator. Totdat ik het bericht van Martien las die aangaf dat hij met een Volvo op lpi zonder lamda regeling. Zou je hem dat kunnen laten bevestigen, zonder lamda extensie? want dan haal ik deze ook uit mijn auto en kijk hoe dat gaat. Graag hoor ik van je, mvg Paul

    • 42

      Verschilt een beetje per merk wat het beste werkt. Vandaar ik een variabele weerstand heb gebruikt op mijn MAP censor systeem. Dan kan ik het van binnen uit regelen. Je kan het best aan Martien een berichtje achterlaten op dit forum. Dan krijgt hij bericht, en zal het lezen. Om privacy redenen kan ik je niet rechtstreeks het e mail adres geven. Betreft de stroom mag je wel iets boven de 15 Amp zitten.

    • Martien #
      43

      Hallo Paul

      Zorg er eerst voor dat de motor op lpg goed loopt.
      Op gas worden de lambda’s niet gebruikt voor de brandstof regeling.
      Verbruik aan water is ongeveer een halve tot 1 liter per 500 km.
      De hho slang moet zo in de inlaat gestoken worden dat de opening net voor de gasklep zit. Hierdoor wordt je hho installatie door de gasklep afgeregeld.
      Gasklep open, meer vacuum, meer productie.

  • sven #
    44

    beste Martin,
    ben juist ook in het idee gekropen om me in de hho te verdiepen.
    Heb je een ideetje wat ik t’beste als proefkit zou aanschaffen of een combinatie hiervan?
    Tevens daar ik enkele mogelijkheden heb om het toe te passen op enkele verschillende voertuigen stel ik je de vraag dewelke?
    VW t4 2.5 tdi 65kw , een hyundai accent crdi 1.5l ?
    Als je verder nog nieuws hebt steeds nieuwschierig naar ervaringen en ontwikkelingen.

    mvg sven

    • 45

      http://www.oktanplus.com/category.php?id_category=3 Op deze site kun je kiezen voor de verschillende cilinder inhoud. Verder verkopen ze ook alles los, en zeker niet duur. Er zijn al heel wat vragen gesteld en beantwoord op deze site. Maar als je nog specifieke vragen hebt kan dat natuurlijk altijd. En als je zelf handigheden ontdekt kun je het ook op deze site kwijt.
      Gr, Martin

  • Paul #
    46

    Zo het heeft even geduurd maat dan heb je ook wat!
    Martijn en Martien bedankt voor jullie suggeties en de duw in de goede richting.

    Ik was gebleven in de schuur om daar het hele systeem te testen. Dat ging goed en heb het weer in de auto ingebouwd. In het begin ging dat goed todat er een lekkage optrad en de PWM module de geest gaf.
    De lekkage is opgelost. Ik had de watertank en de cel onderelkaar geplaatst echter door de korte slangen en de vibratie van de auto trillen de slangen los. Dat heb ik opgelost door de tank op een andere plaats te monteren en langere slangen te gebruiken. Daarnaast heb ik het elleboogje onder aan de tank vervangen door een M25 wartel met twee afdichtingen. Dat gaat nu goed.
    Daarnaast heb ik een Map module aangebracht en dat aangesloten. Het was wel zoeken naar de juiste ECU-sensor draad, die heb ik bij de ECU gevonden en daar de aansluiting gemaakt. De Map module werkt goed. Een keer afstellen en dat loopt.
    Wat ik nog mee wil geven is dat de concentratie van KOH bijvorbeeld duidelijk hoger moet zijn dan in de meeste handleidingen is aangegeven. De producent had een klein zakje meegeleverd en ik dacht dat dat voldoende was. Dat is het niet. Voor mij zeker een 20% is raadzaam.
    Nu kijken of ik de PWM weer aan de praat kan krijgen en ga het systeem in de auto fijn afregelen.



  • Your Comment