Yaris op waterstof deel 7

Yaris op waterstof deel 7

De jaarlijkse keuring van de Toyetanis. Vroegere troetelwoord van mijn Toyota Carolla. Roestbruin was hij. Toen nog niet al te beste antiroest bescherming. Maar hij bracht me overal heen. Maar nu was de Yaris aan de beurt voor APK en grote beurt. Kijk, aan de motor is niets veranderd. Er is wel iets aan toegevoegd, maar dat mag ongestraft. Aangekomen bij de garage het vaste ritueel. Sleutels inleveren, en eventueel papieren. Maar deze keer moest ik toch even wat uitleggen. Ik vertelde dat er iets in de auto zat wat bespaarde op de brandstof. Hij keek me met grote ogen aan. ‘Loop maar even mee’ , zei ik. Eerst de achterklep open. Daar stonden mijn twee gele kracht patsers van negentig Ampère stuk. Nog grotere ogen staarden mij aan. Hij dacht vast dat ik zelf een hybride had gemaakt. Eigenlijk is dat wel zo. ‘voorin zit de rest.’ Ik opende de motorkap. En wees op de waterstof generator en borrel pot. Hij begon wat te lachen, ‘en hoeveel bespaar je dan?’
‘Één op twintig loopt hij nu.’ Het lachen werd wat minder. ‘En de uitstoot is aardig wat minder geworden.’ Ik vroeg, ‘heb je zoiets wel eens gezien?’ Nee, zoiets had hij nog nooit gezien.

Vervolgens alles uitgelegd, en als er problemen waren kon hij mij bellen. Het enige wat misschien een probleem kon zijn waren de accu’s. Deze staan niet in een aparte bak. Wel stevig verankerd. Nu had ik eigenlijk wel een telefoontje verwacht. Maar dat bleef uit. De volgende dag weer naar de garage. Hij stond al weer te stralen op de parkeerplaats.
‘Nog bijzonderheden’, vroeg ik? Nee, alles goed, was het antwoord. De monteurs vertelde dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de uitstoot. Deze was ruim onder de limit. Ik verwachte niet anders. Maar exacte meetgegevens heb ik niet gekregen. Daar zal ik nog een keer apart voor terug moeten komen. Voorlopig was ik blij met deze gegevens. En de Yaris was weer goedgekeurd. Voor de accu’s zal ik een goede houder maken. Want hier kunnen ze het op afkeuren. Al met al ben ik blij met de uitkomst. De Yaris weer volgetankt en richting Den Helder. Rijd weer als een zonnetje. En bij Den Helder aangekomen zijn er pas twee streepjes van mijn tankaanwijzing weg. Het voelt goed. Schoon en zuinig. Waar blijft de auto die vijfhonderd kilometer op één batterijlading rijd? Dan kunnen we echt op weg.


Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

About The Author

Martin van Gijn

Other posts by

Author his web sitehttp://martinvangijn.nl

27

12 2011

2 Comments Add Yours ↓

The upper is the most recent comment

  1. 1

    Beste Martin,

    Goed verhaal! Er zijn mensen die zeggen dat het niet kan en er zijn mensen die de proef op de som nemen. En het dan nog eens goed gedocumenteerd op Youtube vastleggen.

    Hoe staan de zaken er anno 2013 bij?

    Graag wil ik je verhaal ook op onze website kenbaar maken (www.watergas.nu).

    Je kan me bellen (06 5252 5935) of mailen.

    met vriendelijke groet,

    Caspar Pompe

  • 2

    Natuurlijk mag je het bekend maken. In eerste instantie dacht ik ook dat kan niet. Maar als je verder kijkt kan het dus wel. Ik zit nu op zee. Als ik tijd heb zal ik binnenkort weer eens een update schrijven, en filmpje. Gr., Martin


1Trackbacks/Pingbacks

  1. MartinvanGijn.nl » Blog Archive » Waterstof en de Toyota Yaris deel 8 02 03 12

Your Comment