Toiletpapier specialisten

Toiletpapier specialisten

Vorig jaar moest ik op cursus. Aangezien deze zo’n honderdzestig kilometer verder werd gegeven. En het verkeer nog al eens te wensen over laat, was ik de avond voor de cursus al aangekomen op locatie. Niet veel bezoekers in het hotel, dus maar een lekker glaasje wijn besteld. Wat later kwam er een keurige heer binnen. En bestelde ook een glaasje wijn. Even later raakten we in gesprek. Hij was één van de leraren. ‘Ja, ik kom hier al heel lang.’ Vertelde hij. ‘Maar het laatste jaar gaat de kwaliteit van dit hotel snel achteruit.’
Wat is er dan slechter geworden?
Ik zal je eens wat vertellen, zei hij. Je kan het al zien aan het toilet papier. Vroeger was dit gewoon perfect. Gewoon, dik en zacht. Maar het laatste jaar is dit veranderd. Werkelijk het goedkoopste is nu ingekocht. Het is nog net geen schuurpapier. En dat is nu tekenend voor deze zogenaamde managers. Het verteld iets over hun inzicht. Ze bezuinigen op dingen waar ze nog net verstand van hebben. Toilet papier! Van die nep koffie machines, waar dan extrakt koffie in zit die twee maanden terug gemaakt is. Koffie van twee maanden oud dus. Koffie maken doe je van koffiebonen. Heet water er op, en hier komt dan koffie van. kleinere glazen. En een nieuwe keuken die alleen nog borden kan serveren met minimale hoeveelheden. En dan ook nog met diepvries groenten, en biefstuk die in de verste verte nog niet aan hetzelfde lichaamsdeel van de koe heeft gezeten dat biefstuk mag heten. De kamers worden nog maar twee maal in de week goed schoongemaakt. En kleding wordt al helemaal niet meer gewassen. En weet je nu het vreemde is? Ze geloven ook nog dat dit geld oplevert. Maar niets van dit alles. Door hun stupide gedachten jagen ze in ijl tempo alle gasten weg. Want wie wil er nu worden behandeld als vuil? En niet als koning? Niemand toch! Langzamerhand boeken de gasten voortaan elders een slaapplaats. En het hotel gaat op de fles. De manager krijgt waarschijnlijk een heuse oprot premie. Maar de naam van het hotel heeft een smet gekregen. Niemand wil die naam meer horen, en zal uiteindelijk worden afgebroken. Ja, zover kan het komen. Maar laat een gast koning zijn, en je zal als vorst eindigen. Nu is dit een hotel natuurlijk, maar het gaat in grote bedrijven net zo. In plaats van de grote dingen aan te pakken, kunnen de bekrompen geesten alleen nog maar klein denken.
Zorg goed voor je werknemers, en zij zullen goed voor jou zorgen.

[wp_ad_camp_1]

About The Author

Martin van Gijn

Other posts by

Author his web sitehttp://martinvangijn.nl

24

11 2011

Your Comment