Yaris op waterstof deel 5

Yaris op waterstof deel 5

We zijn al weer een paar weken verder, en we rijden nog steeds op toegevoegde waterstof. Voor de gene die dit verhaal als eerste lezen misschien makkelijk om ook de andere delen te lezen. Als je onder aan de site op HHO klikt krijg je ze allemaal. Laatste score was dus één op éénentwintig. Nog even een korte omschrijving voor de luie lezers. De auto: Toyota Yaris uit 2001, 1400 cc. Twee accu’s bijgeplaatst van totaal 180 Ampère. Waterstof generator bestaande uit RVS platen 316. Stroom is 30 Ampère, produceert zo’n ruim twee liter gas per minuut. Ingespoten op het luchtfilter, via een vlam dover. Map censor onderbroken met een pot meter. Tot zover dus. Laatste probleem was dat de Ampère’s in koude toestand beginnen bij vijftien Ampère, om dan pas na honderd kilometer op zo’n zevenentwintig Ampère uit te komen. Betekend dat de eerste honderd kilometer niet optimaal zijn. Daar moest verandering in komen. Nu bestaan er stroom begrenzers, maar die zijn niet gratis. Maar op één of andere manier is in Amerika besteld via China naar mijn huis verzenden stukken goedkoper. Ik bedoel besteld op EBay. En ik moet zeggen goede kwaliteit. Er gaan vaak veertien dagen overheen, maar dan heb je ook wat. Ik was nog op mijn werk toen het binnen kwam. Volgens mijn vrouw een metalen kastje met draden er uit. Voor haar totaal niet interessant. Die ziet liever iets “bruikbaars” binnen komen. Thuis gekomen had ik eerst nog honderd andere dingen te doen, voordat ik met de hobby verder kon. En je zult altijd zien dat op één andere manier het op de laatste dagen aankomt dat je thuis bent. Het was zover, het begon al te schemeren toen ik opgetogen met gereedschap naar mijn Yaris hybride kon gaan. Tussendoor kreeg ik nog een SMS bericht waar je dan over na loop te denken. Meer of min op de automaat sloot ik netjes de draden aan. Schakelde het geheel in werking, en een felle flits kwam uit mijn half donkere kofferbak. Snel de schakelaar weer uit. Wat was dit!? Met mijn stomme kop haal ik de schakelaar nog eens over. Alsof ik het de eerste keer niet wilde geloven of zo? Nu was er een luide knal te horen, met bijbehorende rookwolk.
Daarna alleen het ruisen van de bomen nog. Ik had het geheel toch getest op de werkbank, dus vanwaar dit debacle? Snel loop ik alle bedrading na. In twee seconden zag ik al wat er aan de hand was. Plus en min verkeer aangesloten. Niet te geloven, ik als techneut verkeerd aangesloten. Ik heb er nog even op mijn knieën verbijsterd voor gezeten. Hoe krijg ik het voor elkaar? Totaal verlagen liep ik naar binnen toe. Mijn vrouw schrok, en dacht dat er op z’n minst iemand was overleden aan mijn gezicht te zien. Verkeerd aangesloten!
‘en nu?’ zei mijn vrouw.
‘Kapot’
‘Is dat alles?’ bestel je toch een nieuwe.
Kijk daar ging het niet om. Ik was zwaar aan mijzelf aan het twijfelen. Getroost met een glaasje wijn ging het al snel beter. Direct maar een nieuwe besteld. Deze was er al snel. Opnieuw met gereedschap naar de Yaris. Nu nog even extra gecontroleerd, alles goed. Spanning er op, en kijken of het werkt. Vijftien Ampère, dus het elektrolyt wat meer concentreren. Steeds een beetje meer. Maar als bij twintig Ampère de meter op nul springt, slaat de schrik om m’n hart. Alweer stuk? Maar dat was niet het geval. Boven de twintig Ampère valt de regelaar dood. Terwijl hij zou moeten gaan tot dertig Ampère. Alles weer terug gebouwd. Dit is het dus niet. Contact opgenomen met mijn leverancier in China. Was het misschien een maandag morgen bouwsel vroeg ik hem. Maar dat begreep hij niet. Om een kort verhaal lang te maken. Hij bood aan om een andere zwaardere te leveren. Zestig Ampère moest genoeg zijn. De kostprijs van de begrenzer die ik thuis had zou hij van de prijs aftrekken. En ik mocht deze ook houden. Weer wachten. Maar ook de zware versie was er toch alweer in acht dagen. Dus gisteravond deze geïnstalleerd, nog even goed gekeken of echt de plus aan de plus zat. Ingeschakeld, en zowaar. Alles werkt zoals ik had gedacht. De Ampère’s bleven netjes rond de dertig Ampère. Nu kon ik ook de map censor wat terug draaien zonder dat de motor afsloeg. Proefritje gemaakt, en alles oké. We gaan voor de één op vijfentwintig. Dit zou betekenen zo’n duizend kilometer op één tank. Parijs op en neer komt binnen handbereik. En zeventig procent minder uitstoot aan kwalijke gassen. We gaan het beleven. Morgen voltanken, en meten. Binnenkort meer van de waterstof hybride Toyota Yaris.


Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

About The Author

Martin van Gijn

Other posts by

Author his web sitehttp://martinvangijn.nl

23

06 2011

1 Comments Add Yours ↓

The upper is the most recent comment

  1. h.van ijperen #
    1

    Hihi , kijk je uit met dat geëxpirimenteer.Leuk om te lezen


1Trackbacks/Pingbacks

  1. MartinvanGijn.nl » Blog Archive » Waterstof en de Toyota Yaris deel 8 10 03 12

Your Comment