Yaris op waterstof deel 4

Yaris op waterstof deel 4

Jaaa, het is gelukt. Na de laatste aanpassing succes! Na
de rit naar huis af tanken, en uitrekenen. Dit gaat er meer op lijken, 1 op
20,98 ! dus zeg maar één liter benzine, één en twintig kilometer rijden. Daar
gaan we voor. Wat is er aan veranderd? De installatie bestaat uit:

Twee maal een accu 12 volt 90 Ampère, totaal dus 180 Ampère.

Een zekering van 40 Amp.

Relais van 30 Amp.

Natte cel, en borrel potje, vlamdover, en Ampère meter.

En een regel unit om de lucht inlaat sensor om de tuin te
leiden. Dit laatste is er dus bijgekomen. Hiermee kan ik
voorkomen dat door de extra ingespoten zuurstof, de O2 sensor te veel brandstof
laat inspuiten door computer. Het is een heel simpel kastje, met twee draai knopjes en twee
schakelaars. Als het geheel niet functioneert, of uit staat kun je simpel de
originele waarde terug zetten. Zo simpel als het op sommige sites wordt
voorgesteld is dus niet waar. Je hebt ook best wel wat technische kennis nodig.
Nu heb ik wel heel veel zelf gemaakt, dat zou je ook kunnen kopen. Tijdens het
proef rijden stuitte ik op het volgende probleem. “schuim” Ik hou van schuim op
m’n bier, maar niet in mijn waterstof potje. Hierdoor kan alles overlopen, en
ben je ook weer klaar. Dus terug naar internet. Anti schuimmiddel, ja het
bestaat. Het zou verkrijgbaar moeten zijn in badkamer artikelen winkels, en koi-karper
winkels. Dus snel in de auto, en de eerste winkel gevonden.

‘Heeft u ook anti schuim middel?’

‘Waar gebruik je dat voor?’ Was de tegenvraag.

‘Ik leg uit, nou… als je schuim hebt, dan gooi je dit
erbij. En weg is het schuim.’

Ik had de lachers op mijn hand, nooit van gehoord. Dus
een deurtje verder. De koi-karper winkel. Op nieuw de vraag. ‘Heeft u anti
schuim middel?’

‘Hoeveel liter wilt u hebben’

‘Een halve liter is wel genoeg blijkt. Genoeg voor 5000
liter. Aangezien mijn potje misschien totaal twee liter bevat, kan ik de
komende jaren vooruit. Je kan het maar in huis hebben. Ik gooi er een scheutje
in, en wonder boven wonder. Schuim is weg. De hoeveelheid potas aangepast aan
het aantal Ampère. Oh, had ik dat al verteld? Besteld via internet. Schijnt
toch het best te zijn voor je element. Komt in een oud ijsbakje en bubbeltjes
plastic. Wel met eigen geschreven waarschuwing er op. Je kan er aardige
brandblaren van oplopen. Je hebt maar een paar gram nodig, dus zo gevaarlijk is
het dan niet meer. Maar sommige mensen zitten nergens mee.
Ik stel het zo af dat bij ongeveer 20 graden Celsius 15 Ampère
aan stroom door het element gaat. Zodra het op temperatuur is, 45 a 50 Graden
trekt het 27 Ampère. Dus op weg naar Den Helder. Pas na 50 kilometer staat de
meter op 20. En pas na 100 kilometer de volle 27 Ampère. Maar ja, dit houdt dus
in dat je niet de volledige reis het maximale rendement hebt. Zonde! Ondanks
dit, toch zuinig gereden. Er moet dus nog wat bijkomen. Een stroom begrenzer.
Je maakt dan het elektrolyt gewoon lekker dik aan. En regel de stroom met deze
begrenzer. Je kunt dan direct beginnen met 27 a 30 Ampère. En het wordt dan ook
niet meer. Een snelle zoektocht op Ebay, en jawel. Het komt ergens uit China,
via Amerika. Het zal wel, in ieder geval binnen 10 dagen in huis. Dit zal de
volgende proef worden. Ik ben nu gematigd optimistisch. Dit is goed te doen.
Minder benzine, meer kilometers, en minder uitstoot van kwalijke gassen. Het is
een wonder, en met toch betrekkelijk weinig kosten. Zie de foto’s. Misschien
niet zo flatteus allemaal. Maar ik heb zoiets van, het is mijn auto, dus waarom
niet? Je kan het slecht in je lease bak inbouwen. Ik ben trouwens toch benieuwd
naar de blikken van de monteurs die mijn auto een beurt gaan geven. Maar dat is
van later zorg.

 


Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

About The Author

Martin van Gijn

Other posts by

Author his web sitehttp://martinvangijn.nl

09

05 2011

1Trackbacks/Pingbacks

  1. MartinvanGijn.nl » Blog Archive » Waterstof en de Toyota Yaris deel 8 10 03 12

Your Comment