Waterstof generator vervolg (3)

Waterstof generator vervolg

We zijn alweer vier weken verder, en weer thuis. Dus nu de kans om te kijken hoe zuinig ik heb gereden met de waterstof generator vol aan. Een simpele rekensom leerde dat ik één op zeventien en een half heb gereden. Gemengde gevoelens. Op zich niet slecht. Want ik ben geen langzame rijder. Geen files, en waar ik kon lekker doorgereden. Maar ik verwachte zoiets van 1 op 25. Of is dit te hoog gegrepen? Dacht het niet, dit moet te halen zijn lijkt me. Als ik stationair draai, en ik zet hem uit. Dan zie ik zo het toerental met 200 verminderen. Weer aangezet veert de toerenteller met 200 omhoog. Dit geeft wel aan dat het werkt, maar eigenlijk zou het toerental gelijk moeten blijven. Want het betekend dat er ook meer benzine door het gaatje gaat.

Nu is het wel zo dat de uitlaatgassen van mijn ouwe trouwe Yaris onwaarschijnlijk schoon zijn. Had ik dat al verteld? Nu ben ik geen milieu extremist, maar ik vindt dit stiekem wel leuk natuurlijk. Vorige keer een stuk keuken afzuigkap filter materiaal aan de uitlaat geknoopt, en ruim 5 minuten staan gassen. Wat denk je? Niets, niets te zijn op het filter materiaal. Geen enkel zwart pikkeltje er op! Want dit is ook een “bijwerking” zal ik maar zeggen van het toevoegen van waterstof.

We gaan opnieuw het internet op. Wat doe ik verkeerd? Ik pomp er ruim 2,5 liter gas per minuut in. Komt neer op zo’n 50 liter brandbaar gasmengsel extra per minuut. Al snel heb ik het gevonden. De tegenwoordige auto’s hebben een motor management systeem. En net als in het echte leven begrijpt het management systeem er niets meer van als er plotseling meer gas en zuurstof wordt gemeten. Het is zelfs zo dat door de O2 meeting zelfs nog meer brandstof kan inspuiten dan de bedoeling is. Nou, dat klopt wel. Er stond op het kruispunt een busje naast mij. En dacht nog even voor me te kunnen gaan. Kansloos… want dat hij is aardig fel geworden met het extra gas. Nu zijn er twee opties “blijkt”. Je kunt een verlengstuk kopen voor je O2 sensor. Deze meet dan minder zuurstof, en zal minder brandstof inspuiten. Tweede optie is een kastje tussen de totale lucht stroming meter te zetten. (mass air flow, map/maf) Je kunt dan handmatig deze verstellen, zodat er minder brandstof ingespoten wordt. Ik ga voor de tweede optie. Mocht je waterstof cel ermee stoppen, kun je met een simpel schakelaartje de fabriekswaarden terug zetten. Op E bay worden verschillende aangeboden. Ik kies er een met veel knopjes en ledjes. Het moet wel opvallen natuurlijk. Deze aanbieder verzendt binnen één dag. Komt uit Amerika, en zal hier binnen één week zijn. Wel al een Ampère meter binnen gekregen. Ook via E bay. Het is een wonder dat internet. Hoe hebben we ooit zonder gekund? Voor de prijs van 7 eurie + verzendkosten komt het net op een tientje. Als je bedenkt dat de eerst volgende winkel waar dit te koop is 40 kilometer verderop ligt. Is dit zeker niet duur. Deze kan er alvast in, en kunnen de Ampères beter in de gaten worden gehouden. Op het ogenblik doe ik 25 a 30 Ampère. Dit is omgerekend zo’n dikke 2,5 liter gas per minuut. Deze stroom betrek ik van twee extra accu’s die achterin staan. En worden opgeladen via het lichtnet. Nee, er hangt geen verlengsnoer uit m’n auto. Na 170 Km te hebben gereden moest er 0,35 liter water bij. Dit is best veel lees ik uit de ervaringen van anderen. Er zal ook best wat water zijn mee verdampt. Maar goed, dit zijn de resultaten tot nu toe. Binnenkort weer meer. Eerst een nieuwe vloer in m’n slaapkamer leggen. Want maandag komt het bed. Ook altijd leuk zo’n bed. Hobby en slaapplaats tegelijk. 🙂

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

About The Author

Martin van Gijn

Other posts by

Author his web sitehttp://martinvangijn.nl

01

04 2011

2 Comments Add Yours ↓

The upper is the most recent comment

  1. gerard #
    1

    Hallo Martin, ik ben ook met een watertofgenerator bezig. Ik heb een proefopstelling gemaakt en gebruik een oude JLO bromfietsmotor als krachtbron. Nou heb je het over een stroomregelaar op jouw motor en daar wil ik informatie over aub. Wat voor model is dat en wat is de capaciteit hiervan. Vriendelijke groet gerard oomkens uitgeest.


1Trackbacks/Pingbacks

  1. MartinvanGijn.nl » Blog Archive » Waterstof en de Toyota Yaris deel 8 10 03 12

Your Comment