Benzine prijs toch omlaag?

Benzine prijs toch omlaag?

Een aantal dagen geleden ben ik aan een experiment begonnen. De bedoeling is om minder benzine te gebruiken en minder uitstoot te veroorzaken. Dus wat te doen? Na vele sites te hebben doorgespit, en honderden youtube filmpjes te hebben gekeken het volgende. We gaan de ouwe trouwe Yaris ombouwen en deels op waterstof laten lopen. Ja ja, zeer gewaagt. Grote flessen achter in de auto, dikke slangen naar de motor. Nee, niets van dit alles. We gaan de waterstof ter plekke maken. Het stelt echt niet veel voor. Een paar plaatjes roestvast staal in een kunststof bakje, wat water erbij. En een paar schepjes bakpoeder om het water geleidend te maken. Aansluiten op een accu van 12 Volt, en het vrijgekomen gas opvangen in een ander potje. Dit is nodig om het vocht wat in dampvorm vrijkomt weer op te vangen. Dan kan het naar de motor toe. Via een vlamdover de luchtinlaat in. Je zult denken, nou dat zal veel uitmaken. Dat dacht ik ook. Maar de werking is als volgt:

 


Normaal wordt de benzine verbrand in de motor. Dit is niet ideaal, en we stoten dan met z’n allen aardig wat onverbrande stoffen de lucht in. Om dit te verminderen hebben we een katalysator die deze onverbrande stoffen afbreekt. Deze is dan ook altijd bloedheet van het verbranden van de rest koolwaterstoffen. Door nu waterstof te injecteren worden in je motor de koolwaterstof moleculen afgebroken in kleinere stukjes. De helpt een betere verbranding te krijgen. Meer energie, en minder uitstoot. Te mooi om waar te wezen toch? Jawel, het werkt.

Cursus in Den Helder, een mooie gelegenheid.  Avonds op het weerbericht is er nachtvorst besteld. Dat is niet fijn, want dan kan m’n waterstof generator bevriezen als hij een dag stil staat. Dus ook een fles alcohol mee, om hem na de eerste rit bij te vullen hiermee tegen de vorst. Alles getest, afgetankt en op weg. Ik probeer zo veel mogelijk te rijden zoals ik normaal doe. Kilometer of 130 als het kan, en gewoon pittig optrekken. Het kan suggestie zijn, maar hij lijkt echt pittiger te rijden. Aangekomen in Den Helder direct alcohol toegevoegd. Het zou toch zonde zijn dat hij na de eerste nacht al in tweeën zou leggen. 10 Ampère gebruikte ik bij vertrek. Het vloeistof niveau was niet veel gezakt na de rit. Dit was conform de beschrijving van verschillende sites. Nu was de cursus aan de andere kant van Den Helder, dus van het hotel naar de cursus locatie vele stoplichten. Maakt niet uit, heb je normaal ook last van. Middags weer terug naar de andere cursus locatie. Hoe zal ik eens rijden? Laat ik maar een flinke omweg maken. Dan kan de motor even warm worden, en zo verder met de test. Na een minuut of tien gereden te hebben zie ik in mijn spiegel een hele file auto’s achter mijn aan rijden. Het waren mijn collega’s? Bij de eerstvolgende straat omgedraaid, en het raampje open gedaan. Één voor één kwamen ze langs. Bij de eerste auto, ook het raampje open. ‘waarom rijden jullie achter mij aan?’

‘Nou, we dachten Martin heeft navigatie, en die zal de kortste weg wel weten!’

‘Juist ja.’

De volgende wagen.

‘Waarom rijd je achter mij aan?’

‘Nee, ik rij achter Mans aan.’

‘Ja, en die rijd achter mij aan.’

Het raampje gaat weer langzaam dicht….

De volgende wagen.

‘Waarom rijd je achter mij aan?’

‘Ik ben gewoon trouw aan mijn collega’s.’

Nee, het is duidelijk. Er mankeert niets aan de auto blijkbaar. Heel de week dus nog wat stads verkeer gereden. En dan weer naar huis toe. Bij Leidschendam de file in. Een half uur stoppen en optrekken. Niet echt goed voor de gemiddelde rijstijl. Thuisgekomen direct getankt iets meer dan 22 liter. Even rekenen, en kwam terecht op 1 op 16,6. Mmm. Niet echt wat ik had gedacht. De kap open en er waren niet veel belletjes meer te zien. Even het Ampère gemeten, en stond op 5,8. Dit is niet veel meer. Blijkbaar had de toegevoegde alcohol geen goed gedaan. Het meest moet ik dus hebben bespaard op de heenweg. Volgens de folder moet mijn type Yaris 1 op 16,7 kunnen rijden. Dit is dan wel constant honderd rijden, en uiteraard geen files en dergelijke. Maar dan valt het toch mee. Vandaag dan direct maar het één en ander aangepast. Accu erbij gezet, en doen nu 28 Volt. Ampère gemeten, en was 20 oplopend. Mijn bubbel potje ging als een gek tekeer. Zo te zien zo’n 4 liter gas per minuut. Dit is een beetje te gek. En al snel knalde de zekering er uit. De generator leeggemaakt, en opnieuw gevuld. Beetje alcohol, en demiwater. Een paar schepjes bakpoeder, en de Ampères lopen weer langzaam op. Ik laat het geheel even staan tot morgen. Het is donker, en ik zie niet veel meer. Het streven is om tussen de 10 en 15 Ampère te komen. Dan zou ik zo’n 400 Watt aan gas produceren. Eigenlijk is dit bakpoeder niet zo fijn. Er zit ook maïs zetmeel in, en wijnsteenzuur. Maar om de één of andere reden is dit niet puur te koop in de supermarkt. Misschien moet ik maar overgaan op een andere stof om het water geleidend te maken. We houden u op de hoogte zal ik maar zeggen. Morgen maak ik een paar foto’s onder de motorkap.


Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

About The Author

Martin van Gijn

Other posts by

Author his web sitehttp://martinvangijn.nl

04

03 2011

18 Comments Add Yours ↓

The upper is the most recent comment

  1. h.van ijperen #
    1

    Je verhaal gelezen. Wat ben je toch geleerd. Oma zou zeggen , je bent een genie. Maar achteraf begrijp ik er natuurlijk geen snars van. Maar vond het wel leuk om te lezen. Groetjes ma.
    ====
    Valt wel mee hoor. Zo’n veertig jaar geleden ben ik ook eens bezig geweest om een vleigtuig motor te laten lopen op waterstofgas. Ik had toen nog geen verstand van vlamdovers. Gelukkig had ik niet meer dan een boterhamzakje vol met gas. Misschien kun je het nog herinneren? Volgens mij kwam je binnen een halve meter van de bank. En pa zich maar afvragen waarom de deur niet goed meer sloot, en sommige kozijnen een beetje van elkaar stonden. Ik heb het toen op verzakking gegooid. Maar volgens mij was het van de explosie die volgde na de vlamterugslag in het boterham zakje. Je hebt kunnen zien wat waterstof met een kerncentrale kan doen. Krachtig spul hoor.

  2. albert #
    2

    Ik heb je verhaal gelezen,
    Waar ik benieuwd naar ben, is het nu wel of niet een success, want dat komt uit het vehaal niet goed naar voren, is het de investering en de moeite waard, of zeg je van allemaal lulkoek, niet aan beginnen, is allemaal gebakken lucht, ik zit er namelijk ook al een poosje naar te kijken en er is me al het een en ander aangeboden op internet, maar is dit nu wel of niet een farce, want ook die berichten kwam ik tegen op youtube,

    Grtn
    Albert

  • 3

    Ik ben zeer terughoudend tegenover allerlei hoera verhalen zelf. Daarom wilde ik dit zelf helemaal uitwerken. En ja, het werkt echt. Nou is mijn Yarisje al aardig zuinig, dus dat is al fijn. Ik kan me voorstellen dat het bij nog grotere benzine slurpers beter werkt. Op de markt worden op het ogenblik verschillende merken aangeboden. Ach, gewoon proberen. Het veranderd niets aan je motor. En je bent lekker bezig. Laten we niet vergeten hoe schoon hij gaat rijden. Na de keuring wisten ze van de garage te vertellen me geen zorgen te hoeven maken betreft de uitstoot!

  • Rene #
    4

    Hoi Martijn,

    Ik heb je verhaal gelezen, ben zelf ook erg benieuwd hoe het werkt. Als je die alcohol eruit haalt kan je ook caustic soda nemen om het water beter electrolytis te maken, het kan eventueel ook met demiwater. Er staan erg veel films op youtube om zelf caustic soda te maken, ik wil wel zien hoe je het hebt geinstaleerd in je auto.

    Grt Rene.

    • 5

      Zodra de nachtvorst voorbij is gaat de alchol er weer uit. En met natrium bicarbonaat blijft het goed werken. Je moet wel een beetje meer toevoegen als je de alcohol erbij mengt. Ik heb ook gewerkt met coustic soda, maar het is een heel gedoe om het niet ergens op of in te krijgen vanwege de bijtende werking. En komt nog bij dat het bij mij ging schuimen. Antichuim wilde niet helpen, en ben uiteindelijk weer overgestapt op het zuiveringszout. Als je het wilt bekijken ben je altijd welkom. Maar mail even vroeg genoeg, dan geef ik je mijn telefoon nummer.

  • ouwe nozem #
    6

    Hoi Martijn,hier de ouwe nozem.
    Ik wil het ook inbouwen maar waar haal ik een vlamdover?
    En waar stuur ik het gas in,in de lucthfilter of erna?
    Ik heb een Skoda Felicia combi uit 2000.
    Moet ik dan nog allerlei sensoren om de tuin leiden of zitten die daar niet in.
    Ik weet nl nul,nul van auto’s.
    Ik heb nu een luchtdicht afsluitbaar bakje gekocht en van een oude friteuse het roestvrijstaal in 2 plaatjes geknipt.
    Heb ook alle slangen al in huis.

    Graag wat tips..

    gr ouwe nozem

    • 7

      Geen idee wie je bent, maar ergens klinkt het bekend in de oren. Maar lees nog even door op de andere verhalen. Want twee plaatjes is wat weinig hoor. Gaat wel, maar een flink gedeelte gaat op aan warmte. Je kunt het voor het luchtfilter in spuiten, of erna. Dit maakt niet uit. Vlam Dover kun je zelf maken. Stukje pijp en daar RVS wol in stampen. Knijp het een beetje samen om het niet kwijt te raken. Als je het filmpje kijkt op YouTube weet je al veel meer. Zoek op mpvg1. Dan vind je het wel.

  • ouwe nozem #
    8

    Martin de ouwe nozem hier,even een vraagje ik ben er ook één aan het bouwen voor mijn oude Skoda Felicia uit 2000.
    Maar hoeveel alcohol voeg jij toe op een liter water?
    Die ik nu gebouwd heb heeft zo’n 2 liter demin water.
    Waar voeg jij nou precies de HHO toe in de motor,ik ben zelf niet zo technisch vandaar.
    Ik dacht zelf,tussn de luchtfilter en het gasklep huis,kan dat?
    Weet je ook nog wat tegen schuimen want het lijkt nu wel een wasmachine?
    En heb je ook een filmpje in onze eigen taal??

    gr ouwe nozem

    • 9

      Je wens is verhoord: waterstof Nederlands

    • 10

      Trouwens, ik zou er kwart liter bij doen van zo’n 50 % wel je elektrolyt verhogen. Want door de alcohol gaat de weerstand omhoog. Je kunt de waterstof/zuurstof overal toevoegen richting de aanzuig van je motor. Inlaat lucht, tussenstuk, enz.Bij gebruik van potas heb je snel last van schuimen. Ik heb geen afdoende oplossing kunnen vinden. Dus ik blijf bij mijn “natriumbicarbonaat” (zuiveringszout)

  • ouwe nozem #
    11

    Martijnn ik heb hem werkend echter wordt het spul zo heet dat er rook van de aansluitingen + en – kwam,en het pvc rondom de aansluitingen zo warm werd dat het in zakte.
    Ik gebruik gewoon een accu en de bedrading is 230 installatie draad!
    Heb jij een idee wat er mis gaat?

    gr ouwe nozem

    • 12

      Ik denk dat je overgangs weerstand op de aansluiting te hoog is. Zorg ervoor dat alle aansluitingen goed contact maken. Vergeet niet dat je normaal rijd met de cel, en deze dan luchtkoeling heeft. Als ik de mijne te lang aanlaat bij stilstand gaat het ook niet goed. Alle draad zo dik mogelijk of dubbel, driedubbel uitvoeren.

  • 13

    Hallo Martin, Ik wilde graag weten wat voor type stroombegrenzer je gebruikt. Is dat kastje regelbaar van 1-30 amp en waar is dat te koop. vr, groet gerard Uitgeest.

    • 14

      Het is 0-60 amp. Beetje zekerheid betreft vermogen. Ik heb het gekocht op E bay. Ik weet niet of er nu iets te koop staat. De regulier vond ik een beetje duur. Dit is eigenlijk een motor regelaar. Maar werkt met dit ook best.
      Martin

  • Vitalis #
    15

    Leuk te zien dat het bij jouw ook werk, ik ben zelf al twee en half jaar bezig op mijn gemakje met een droge cel en op dit moment doe ik aleen testen om zoveel mogelijk gas uit een amper te krijgen, mijn vraag aan Jouw is hoeveel gas per minuut produceerd Jouw cel,
    Ik produceerd nu 0,25 liter per min bij 6,5 Amp met heldere vloeistof, hij is ingebouwd in een Volvo C70 ( 300 PK ) Ja is een beetje veel maar heb op dit moment effe geen andre auto. Bij een dagelijkse snelheid van 130 km per uur verbruik hij 11,2 liter per 100 km nu met de cel aan en wat aanpassingen nu 9,0 liter en de platen blijven schoon dus geen vervuiling van dien aard, inmiddels heb ik een ander configuratie gemaakt heb m nog niet getest die produceerd m 0,75 liter per min bij 13,5 Amp met een gemiddelde tempratuur 40 C, ruwweg 0,25 liter gas per min extra bij een lagere verhoudings amperage en zelfde tempratuur, ik ben benieuwd naar Jouw productie verbruik en tempratuur. hoop van je te horen.

    • 16

      Ik produceer zo’n 2 liter. Maar ik heb twee accu’s achterin staan. Dus wat makkelijker met 25 – 30 AMP. Laatst reed ik 1 op 19. Binnenkort er weer eens over schrijven en filmen.

  • GJK #
    17

    Martijn,leuk, open en eerlijk verhaal. Ik ben nu doende met een natte platencel voor
    stationair gebruik.
    Heb zelf, muv RVS, totaal geen “waterestof” achtergrond maar zoekende op Internet kom je van alles tegen. Ga zo door, ik ga je regelmatig bezoeken. Gertjan

    • 18

      Leuk te horen. Als je iets niet met zekerheid weet eerst nalezen. Ga niet in een afgesloten schuurtje lekker staan pruttelen met je potje. Een licht schakelaar kan dan ook leuke dingen doen met je gas. Bedenk dat 4% in lucht al explosief is. Maar bij normaal gebruik zul je niet veel risico lopen.


    2Trackbacks/Pingbacks

    1. MartinvanGijn.nl » Blog Archive » Blankenburgtunnel 09 02 12
    2. MartinvanGijn.nl » Blog Archive » Waterstof en de Toyota Yaris deel 8 09 07 12

    Your Comment